+31 6 30831488

We hebben er allemaal wel eens last van stress. Zeker in deze onzekere tijden. De een heeft er meer en vaker last van dan de ander. Zo zal iemand die heel perfectionistisch is ingesteld veel sneller stress ervaren. Ook mensen die heel graag de controle houden over gebeurtenissen, kunnen verrast worden als ze toch ineens stressklachten krijgen omdat blijkt dat ze toch minder kunnen controle hebben dan ze denken.

We krijgen van Allahﷻ veel testen in dit leven en daar horen ook testen bij die stress kunnen veroorzaken. Het kunnen testen zijn voor dit leven en/of het volgende. Gebeurtenissen die jij als positief kunt ervaren of juist als heel verdrietig en pijnlijk. Maar Allahﷻ vertelt ons ook:

“Voorwaar, zo komt gemak naast ongemak. Voorwaar, gemak komt naast ongemak.” (Sura Ash-Sharh, vers 5-6)

Ik vraag Allah om ons allen van hen te maken die de testen van onze Schepper in goede staat mogen doorstaan. Amin.

Stress vraagt meer dan anders, dat je extra in contact bent en blijft met Allahﷻ. Want alleen in het gedenken van Allahﷻ komen harten tot rust. En je wenden tot Hem is de enige manier om de tevredenheid van Hem te verkrijgen. Maar…wat is stress eigenlijk?

Stress is een vorm van spanning die in het lichaam van mensen, dieren of planten optreedt als reactie op externe prikkels en die gevolgd wordt door een bepaald patroon van fysiologische reacties. (bron: wikipedia)

Het gaat om aanhoudende druk die langere tijd achter elkaar spanning veroorzaakt in jouw mentaal of fysiek welzijn en de balans (ernstig) verstoort.

In de natuur zie je dit ook terug. Als je het gras maait, dan geniet je vaak van de geur die vrijkomt. In werkelijkheid zijn dit stofjes die andere grassprietjes waarschuwen: er is gevaar! Ook bomen communiceren bijvoorbeeld bij gevaar; door bomen in de nabije omgeving te waarschuwen via ondergrondse netwerken. De natuur ervaart bij gevaar dus als het ware stress. Subhanallah.

Een beetje stress en voor een korte tijd is niet zo erg. Soms helpt het zelfs als je even heel alert moet zijn. Maar als het (te) lang duurt, dan kan het teveel worden. Als je veel zorgen hebt, veel veranderingen meemaakt én je hebt het gevoel dat je het niet meer goed aankunt, dan dien je alert te zijn op signalen van stress!

Teveel stress is namelijk niet goed voor lichaam, systemen kunnen ernstig verstoord raken. In deze video wordt meer uitleg gegeven over stress en wat dit doet met je lichaam en welzijn.

Stress kan ontstaan bij grote (levens-)gebeurtenissen gaan, maar het kan ook ontstaan als jij je langere tijd al ergert aan (relatief) kleine zaken. Een bekende stressfactor is bijvoorbeeld dagelijks lawaai van de buren of dagelijkse terugkerende discussies met gezinsleden. Dit zijn situaties waarbij de harmonie structureel verstoord raakt.

Ook je karakter en de staat van je Imaan kan stress vergroten/verminderen. Als jij je niet snel druk maakt om kleine vervelende gebeurtenissen en je vertrouwen in Allahﷻ groot is, dan heeft stress ook minder grip op je.

Beseffen dat je geen controle hebt over resultaten kan rust geven. Soms weten we gewoon even niet hoe we om moeten gaan met alles wat op ons pad komt. Als je daar goed mee kunt omgaan scheelt het ook stress.

Daarnaast dien je te beseffen dat WAT je meemaakt, niet altijd iets zegt over HOE jij ermee omgaat en aan de andere kant weer tevoorschijn komt. De een kan een grote gebeurtenis relatief makkelijk aan terwijl de ander eraan onder door kan gaan. En het kan ook zijn dat de ene gebeurtenis voor jou relatief eenvoudig is, maar een andere je compleet lamslaat.

Soms kan een ‘negatieve’ gebeurtenis juist ook opluchting geven en stress verlagen. Je stopt met die vreselijke baan en begint aan een nieuw avontuur. Je stopt het contact met iemand die jou alleen maar negatief beïnvloedt of onrecht aandoet.

Verder is het natuurlijk ook belangrijk hoe jij je voelt op het moment dat stress toeneemt. Ben je moe? Uitgeput? Heb je al veel van jezelf gevraagd de afgelopen tijd? Dan kan één gebeurtenis net de druppel zijn die de emmer doet overlopen.

    Merk je dat de balans doorslaat? Dat de eisen van de omgeving en de bronnen die je hebt om aan die eisen te voldoen niet met elkaar in balans zijn? Wees extra alert. Je kunt nl. ook makkelijk opgebrand raken.

    Je kunt in dit leven te maken krijgen met zogenoemde ‘life events’; grote gebeurtenissen in een mensenleven die een behoorlijke aanpassing vergen en daardoor stress veroorzaken. Ik denk dat iedereen wel erkent dat de coronacrisis een grote gebeurtenis is.
    Als je meerdere van deze gebeurtenissen meemaakt (soms ook nog tegelijkertijd), dan kun je wel begrijpen dat dit een grote bron van stress kan zijn en dat de kans op piekeren, burn-out, ziekte en depressie toe kan nemen.

    Daarom heb ik hieronder een tweetal testen opgenomen waarmee je snel in kaart kunt brengen hoe je huidige situatie is. Let op, dit is een indicatie en nogmaals iedereen reageert anders op stress.

    Check hoeveel jij scoort en aarzel niet om hulp in te roepen als je merkt dat de impact op jouw leven te groot is. Richt je tot Allahﷻ, neem contact op met een professional als het nodig is en durf je netwerk om hulp te vragen.

    Natuurlijk ben je ook altijd welkom voor (aanvullende) coaching waarbij we snel en efficiënt kunnen werken aan het vergroten van je weerbaarheid en het verwerken van de gebeurtenissen in je leven.

    Test 1: Holmes en Rahe’s schaal van stressvolle levensgebeurtenissen

    Markeer de levensgebeurtenissen die bij jou in het afgelopen jaar voorkwamen en tel het aantal punten op om je score te bepalen. Gebeurtenissen die meerdere keren voorkomen tellen ook dat aantal keer mee. Tel deze extra op nadat je het totaal weet.

    LevensgebeurtenisStresspunten
    Overlijden van levenspartner100
    Echtscheiding73
    Echtscheiding van tafel en bed / liefdesbreuk65
    Gevangenschap63
    Overlijden van naaste of familielid63
    Lichamelijk letsel of ziekte53
    Huwelijk50
    Ontslag op het werk47
    Huwelijkse verzoening met echtgenoot45
    Met pensioen gaan45
    Verandering in gezondheid van een familielid44
    Zwangerschap40
    Problemen met intieme relatie39
    Komst van een nieuw familielid39
    Zakelijk geschil39
    Verandering in de financiële situatie38
    Overlijden van een nabije vriend37
    Nieuwe baan of nieuw beroep36
    Toename van het aantal ruzies met echtgenoot35
    Grote hypotheek of  lening afsluiten32
    Lening niet meer terug kunnen betalen30
    Verandering in professionele verantwoordelijkheden29
    Zoon of dochter die het huis uitgaat29
    Moeilijkheden met de schoonfamilie29
    Bijzondere persoonlijke prestatie28
    Partner begint of stopt met werken26
    Begin of einde van het schooljaar26
    Verandering in de levensomstandigheden25
    Verandering in de persoonlijke gewoonten24
    Conflicten met de werkgever23
    Verandering in werktijden of arbeidsvoorwaarden20
    Verhuizing of verandering van school20
    Verandering in vrijetijdsbesteding19
    Verandering in islamitische sociale contacten18
    Kleine geldlening17
    Verandering van de slaapgewoonten16
    Verandering van het aantal familiebijeenkomsten15
    Verandering van eetgewoonten15
    Vakanties, feestdagen13
    Kleine wetsovertredingen11
    Grote reis12
    Verandering van woning20
    Verandering in religieuze activiteiten19
    Totaal aantal punten
    0

    Resultaat van test 1
    Meer dan 40 punten: chronische stresstoestand, onderneem actie
    Tussen 25 en 40 punten: stresstoestand zonder gevaar voor de gezondheid
    Minder dan 25 punten : geen stresstoestand

    Test 2: Hoe wij stress ervaren en wat dit met ons doet – Sheldon Cohen test
    Uit onderzoek blijkt dat in hoeverre jij psychologische stress ervaart, niet alleen afhankelijk is van de gebeurtenissen die je meemaakt, maar ook van de wijze waarop jij deze gebeurtenissen beleeft en hoe je hier vervolgens mee omgaat.

    Mensen die meer positieve emoties ervaren, hun sociaaleconomische status hoger inschatten en over een meer divers sociaal netwerk beschikken, hebben volgens onderzoek een lager risico om bijvoorbeeld iets simpels als een verkoudheidsvirus op te lopen (onderzoek Cohen).

    Je kunt onderstaande test doen om na te gaan hoe het nu met je gesteld is. Afgelopen maand:

    Werd mijn leven opgeschud door een of meerdere onverwachte gebeurtenissen
    Nooit
    Zelden
    Soms
    Vaak
    Heel vaak
    Was het moeilijk om controle te houden over belangrijke dingen in mijn leven
    Nooit
    Zelden
    Soms
    Vaak
    Heel vaak
    Voelde ik me zenuwachtig of gestrest
    Nooit
    Zelden
    Soms
    Vaak
    Heel vaak
    Heb ik met succes de kleine problemen en dagelijkse beslommeringen aangepakt
    Nooit
    Zelden
    Soms
    Vaak
    Heel vaak
    Had ik het gevoel dat ik op een efficiënte manier kon omgaan met belangrijke veranderingen in mijn leven
    Nooit
    Zelden
    Soms
    Vaak
    Heel vaak
    Had ik vertrouwen in mijn capaciteiten om mijn persoonlijke problemen aan te pakken
    Nooit
    Zelden
    Soms
    Vaak
    Heel vaak
    Had ik het gevoel dat de dingen verliepen zoals ik het wilde
    Nooit
    Zelden
    Soms
    Vaak
    Heel vaak
    Dacht ik dat ik niet alles kon doen dat ik moest doen
    Nooit
    Zelden
    Soms
    Vaak
    Heel vaak
    Was ik in staat om mijn zenuwen onder controle te houden
    Nooit
    Zelden
    Soms
    Vaak
    Heel vaak
    Had ik het gevoel dat ik de situatie onder controle had
    Nooit
    Zelden
    Soms
    Vaak
    Heel vaak
    Was ik geïrriteerd omdat ik de controle verloor over de gebeurtenissen
    Nooit
    Zelden
    Soms
    Vaak
    Heel vaak
    Betrapte ik mezelf op het denken aan dingen die ik moest uitvoeren
    Nooit
    Zelden
    Soms
    Vaak
    Heel vaak
    Had ik grip op de manier waarop ik mijn tijd doorbracht
    Nooit
    Zelden
    Soms
    Vaak
    Heel vaak
    Had ik het gevoel dat de moeilijkheden zich zodanig opstapelden dat ik ze niet meer onder controle had
    Nooit
    Zelden
    Soms
    Vaak
    Heel vaak
    Totaal van alle groepen
    0

    Resultaat van de test 2
    Meer dan 40 punten: chronische stresstoestand, onderneem actie
    Tussen 25 en 40 punten: stresstoestand zonder gevaar voor de gezondheid
    Minder dan 25 punten : geen stresstoestand        

    Tot slot
    Inshaa Allah heb je een indicatie over hoe het gesteld is met je  stressniveau. Maar aan alleen een uitkomst heb je niet veel. Het is ook belangrijk dat je iets doet om (de balans) te herstellen. Hierbij een paar tips:

    1. Maak wat vaker tijd vrij voor jezelf
    2. Check hoe jij met zaken omgaat
    3. Lees deze tips & deze tips & deze tips eens door
    4. Beweeg voldoende, bij voorkeur dagelijks (zusters zijn welkom in mijn groep, stuur me een app op 0630831488)
    5. Zorg dagelijks voor je (islamitisch) welzijn m.b.v. coachkaarten

    Welke stap kun je zelf bedenken om een start te maken met het verminderen van je langdurige stress? En welke nog meer? Doe het!


    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *