+31 6 30831488

Hooggevoelig of sensitief; een term die je tegenwoordig vaak leest en hoort om te duiden dat er te veel prikkels zijn en dat iemand er last van heeft. Maar er is niet altijd sprake van hooggevoeligheid. Daarover straks meer.

Hoogsensitief

Mensen die hooggevoelig of hoogsensitief zijn, hebben de uitdaging dat hun brein  prikkels op een ander manier verwerkt, waarbij het zenuwstelsel ook nog uitermate gevoelig is. Doordat hun zenuwstelsel gevoeliger is, vangen ze meer indrukken, prikkels en signalen op.

Ze staan hierdoor als het ware in constante verbinding met de wereld en de mensen om hen heen. En dat is voor hen letterlijk en figuurlijk vaak overweldigend. Zij ervaren alles veel intenser, kunnen zich moeilijker losmaken van de omgeving of zichzelf ertegen afschermen. Het duurt voor hen ook langer om te herstellen en/of informatie te verwerken.

Extra opletten als je hooggevoelig of hoogsensitief bent

Je kunt fysiek, emotioneel en spiritueel (ernstig) overbelast raken van teveel prikkels. Vermoed jij dat je een hoogsensitief persoon bent (HSP’er) en niet alleen overprikkeld, informeer jezelf. Er is veel bekend over dit onderwerp en er zijn veel ervaringsdeskundigen die hun kennis graag met je delen.

Hooggevoelig; omarm het zodat het je kracht wordt

Als je eenmaal beseft dat je hooggevoelig bent en je leert hiermee om te gaan, dan kan dit een enorme rijke bron zijn voor jou en de wereld. Je hebt veel te geven. Hooggevoelige mensen hebben van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) bijzondere kwaliteiten meegekregen.

Overdaad aan prikkels

Naast hooggevoelige mensen zijn er mensen die dagelijks zoveel prikkels ervaren, dat ze deze hoeveelheid niet meer goed kunnen verwerken. Waardoor ze (continu) extra stress ervaren. Maar hun filter en verwerking van ervaringen werkt zoals je zou verwachten. Als je filter werkt, kun je het balans herstellen tussen prikkels en rustmomenten en dan herstel je zelf vaak ook weer.

24 uur per dag prikkels

We worden -als we niet opletten- 24 uur per dag omringd door een constante stroom aan prikkels (licht, geluid, aanraking, emoties; oftewel alles wat via onze zintuigen binnenkomt).

Wij zijn bijna niet meer in staat om een moment van ontspanning te ervaren, zelfs niet als we slapen. Of als we bidden. Alles gaat maar door. Dit zorgt voor onrust. Continu. En het kan leiden tot overmatige stress of een burn-out, helaas ook op hele jonge leeftijd.

Hieronder daarom een aantal tips voor iedereen die in meer of mindere mate last heeft van prikkels, hierdoor stress ervaart en er zelf iets aan wil doen.

Je pikt de emotie van de ander op

Het is mogelijk dat je de emotie van de ander als het ware absorbeert zonder dat het het doorhebt. Als een soort spons. Mensen die hooggevoelig zijn herkennen dit vast wel.

Als je (ineens) een emotie voelt terwijl je met anderen bent, vraag je zelf dan af: is dit mijn gevoel of die van een ander? Het kan beide zijn. Check dit. Als je merkt dat de emotie niet bij jou hoort en dat je de emotie van de ander overneemt, ga dan als het kan op een andere plek zitten of schep op een andere manier letterlijk wat afstand.

Verplaats de focus naar jezelf

Verleg de focus naar je ademhaling. Hierdoor kom je meer tot jezelf. Adem zware emoties uit en adem kalmte in. Adem naar je onderbuik. Je kunt hiervoor een korte oefening doen. Zorg dat je voeten stevig contact maken met de grond. Als je goed gegrond bent kun je veel meer aan.

Kalmeer jezelf

Als je merkt dat je een zwaar gevoel hebt, leg dan je hand boven je navel, dit is het gebied waar je emoties het meest heftig kunt ervaren. Je hand daar plaatsen kalmeert als het ware je lichaam en geeft je lichaam een gevoel van veiligheid. Het is ook de plek waar wij onze handen plaatsen tijdens het gebed, Subhanallah!

Hooggevoelig; bescherm jezelf!

Een handige vorm van bescherming die veel mensen gebruiken, is dat je visualiseert dat je als het ware een soort huisje om je heen hebt. Een schild dat alles tegenhoudt wat niet bij jou hoort.

Reciteer in gedachte de drie laatste Surats van de Koran, net voor je met anderen in contact treedt.

Positieve affirmaties helpen ook (Ik voel me veilig en beschermd. Ik zorg goed voor mezelf. Ik mag aangeven wat ik nodig heb.)

Plan ook voldoende rustmomenten in

Heb je een activiteit waarvan je weet dat het emotioneel veel van je zal vragen? Plan dan direct na de activiteit een moment van rust in voor jezelf, zodat je kunt herstellen. Hoe lang je nodig hebt, hangt af van de activiteit. Het kan een half uur zijn, een uur, een dagdeel of misschien zelfs een hele dag. Respecteer de noodzaak om te herstellen door te rusten zonder prikkels.

Goede voeding is belangrijk

Eet een goede maaltijd voor je deelneemt aan stressvolle situatie, zoals je begeven in een menigte. Eet vooral de voedingsmiddelen die je gegeven worden door de natuur. Vers en puur.

En als je naar buiten gaat en in jezelf een menigte begeeft, zorg dan dat je kunt uitwijken of je even kunt terugtrekken. Ga aan de rand van een groep staan of zitten. Ga bij het gezamenlijk gebed bijvoorbeeld, aan het einde van een rij staan.

Het is beter om niet afhankelijk te zijn van andere mensen door bijvoorbeeld samen te reizen. Kom met eigen vervoer of als je toch samen gaat, ken je alternatieven om zelf makkelijk thuis te komen indien nodig. Zorg dat het mogelijk is dat je eerder weg kunt als het (opeens) allemaal overweldigend voelt.

Werk met tijdslimieten

Zet een tijdlimiet. Weten hoeveel je kunt verdragen voor het je teveel wordt is essentieel om je geestelijk welzijn te garanderen. Als je dit nog niet weet: leer je grens te herkennen door te oefenen en jezelf te observeren. Let op signalen van overprikkeling.

Stel vriendelijke maar betekenisvolle grenzen met andere mensen die je snel overweldigen; blijf bijvoorbeeld niet 2 uur naar iemand luisteren, terwijl je na een half uur eigenlijk al afgehaakt bent. Ga geen middag theedrinken met iemand als je weet dat je na één uur al uitgeput bent.

Een plek om tot rust te komen

Zorg als het mogelijk is dat jij een eigen privéplek hebt in huis. Vraag eventuele medebewoners om jouw ‘ik-tijd’ te respecteren, zodat je je kunt opladen. Gun ook privétijd aan anderen en leer ook kinderen om te rusten. Iedereen moet af en toe even bijkomen van alles.

Als je in een (emotioneel) drukke omgeving bent geweest, kan het heel fijn zijn om even alles letterlijk van je af te spoelen door een snelle douche te nemen. In het gratis e-boek ‘ik-tijd’ kun je een aantal oefeningen vinden waarmee je kunt ontspannen.

Durf voor jezelf te zorgen

Verwacht niet dat anderen jouw behoeftes automatisch zullen respecteren. Sommige mensen vinden dat nu eenmaal moeilijk. Echter het meest krachtige woord is “nee”. Durf dit dan ook vriendelijk en doortastend in te zetten als het nodig is.

Zorg voor voldoende energiegevers

Omring je met mensen die goed voor je zijn en zaken waar jij blij van wordt en energie van krijgt. Dit geeft je rust en zorgt ervoor dat je kunt herstellen. Hoopvolle gesprekken, mooie lezingen, een boek of tijdschrift lezen, kinderen knuffelen en hun liefde voelen; even wegkruipen onder een warme deken met een lekkere kopje thee of koffie; het zijn allemaal zaken die jou helpen als je door emoties wordt overspoeld. Maak een lijst van dit soort energiegevers en val erop terug zodra je het nodig hebt.

Verminder energienemers

Maak een lijst van zaken die jou energie verminderen, die jou uitputten. Kijk vervolgens kritisch of je dit soort momenten op een andere manier kunt gaan inrichten waardoor het bijvoorbeeld minder moeite, tijd en dus minder energie kost.

Je kunt wel gaan hardlopen, maar als je uitgeput terugkomt neemt het energie. Dus loop minder snel, minder vaak, minder ver. Probeer uit wat wel werkt, pas je ritme aan en heb daar vrede mee.

Als je iedere dag boodschappen doet en je krijgt daar veel stress van, maak dan een menu voor een paar dagen en doe eens in de vier dagen de boodschappen. Ervaar wat beter werkt en richt het anders in.

Creëer (islamitisch) rust in je huis

Roqya, de Koran luisteren, bukhoor branden, maar ook een opgeruimd huis zijn allemaal zaken die je kunt inzetten om meer rust te ervaren. Iedere dag. Islam is een manier van leven en we hebben Mashaa Allah heel veel nuttige zaken die ons helpen om dagelijks spiritueel, fysiek en emotioneel in balans te blijven. Islam moedigt ons aan om goed voor onszelf te zorgen en beloont ons hiervoor.

Treed je dag bewust tegemoet

Er gebeurt van alles in ons leven. Bewust omgaan met je dag kan heel veel rust geven, zeker als je mindful leven dagelijks oefent. Het betekent niets anders dan te beseffen dat alles is zoals het is en zoals Allah het heeft bepaalt. Kun je de situatie veranderen? Dan moet je er vooral iets aan doen. Kan dat niet? Dan accepteer je dit. Bij alles geldt: Alhamdulillah.

Alert zijn bij kinderen

Mocht je kind extra gevoelig zijn voor prikkels, dan kunnen deze tips verlichting geven Inshaa Allah:

  • Verhaal voorlezen (is ook prikkel, maar leidt wel af)
  • Dieren knuffelen
  • Snoezelen
  • Letter op voeding (geen suiker, chocola e.d. dit werk stimulerend)
  • Water laten drinken
  • Regelmatig de natuur in, buiten bezig zijn
  • Verminder constante omgevingsgeluiden die onrust opwekken (tikkende kokken, brommende koelkasten e.d. kunnen onbewust stress geven).
  • Rust (en vaste rustmomenten) in huis creëren (TV uit, even geen laptop of mobiel)
  • Let op energiegevers en energienemers waar een kind gevoelig voor is (mensen en dingen)
  • Tips om rustiger te slapen (incl. informatie over de squease drukvest)
  • Verlaag stress bij jezelf en je kind met tips over ontspannen opvoeden
  • Is je kind erg gevoelig is voor de omgeving en prikkels? Leer hem of haar om bovengenoemde tips zelf toe te passen of (als je kind jong is) wees zijn of haar ogen en voel wat je kind nodig heeft.

Vind je het lastig om zelf voldoende balans te creëren? Dan ben je ook altijd welkom in mijn paktijk om samen aan de slag te gaan met dit thema. Hierbij maakt het niet uit of je hooggevoelig bent of niet.

Maak een afspraak voor een vrijblijvende kennismakingsgesprek via Skype, telefoon of bij mij in de praktijk Inshaa Allah.

Moge Allah het je makkelijk maken, je balans schenken en zuiver inzicht geven! Ameen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *