Even een pauze inlassen is niet altijd het eerste waar je aan denkt als je druk bezig bent. Als dienares van Allah zet je je beste beentje voor. Je bent er voor iedereen die jouw nodig heeft. Je werk. Je gezin. Je man. Die aardige buurvrouw. Je familie. En ook nog die ene hele lieve zuster die zoveel voor jou doet. En natuurlijk doe je ook boodschappen, het huishouden en duizend en één andere zaken. Gewoon. Omdat het kan. Of moet. Of beide.

Maar toch is het belangrijk om af en toe even een pauze inlassen als je een druk leven. Plan als het kan gedurende de dag af en toe een moment voor jezelf. Je lichaam en geest genieten van herstel.Té lang, té veel doen, hoe energiek je ook denkt dat jij je voelt op dat moment, kan op den duur leiden tot burn-out verschijnselen.

Burn-out sluipt beetje bij beetje je leven binnen. Vaak heb je het niet door, tot het te laat is. Sta geregeld stil bij jouw leven en observeer hoe het met je is gesteld. Hoe voel jij je als je opstaat? Hoe aardig of onaardig ben je tegen de wereld? Hoe ga je slapen? Pieker je (te) veel? Doe je de goede dingen? Of ben je vooral bezig met de dingen goed te doen?

Als het nodig is, wees dan dapper genoeg om zaken aan te passen. Misschien vaker ‘nee’ zeggen, hulp inschakelen, loslaten, Allah vragen om het je makkelijker te maken.

Het mooiste cadeau dat je jezelf en anderen kunt geven, is de druk van de ketel halen. Want niet alles wat kan, moet. En dat is te leren. Als je het moeilijk vindt om te begrenzen of om goed aan te voelen wanneer je toe bent aan rust, kan coaching je net dat extra steuntje in de rug geven.

Voor nu een tweetal oefeningen die je nu kunt toepassen en direct effect hebben Inshaa Allah.

Oefening ‘De drie minuten ademruimte’

Zorg dat je 3 minuten niet gestoord wordt. Adem rustig in en uit en focus je aandacht. Stel vervolgens jezelf de vraag: ‘Hoe gaat het met mij op dit moment?

Neem enkele minuten en luister écht naar het antwoord, zonder te oordelen, of iets te willen veranderen. Laat alles gewoon zoals het is.

Hoor wat er in je hoofd omgaat; welke gedachten zijn er?
Ervaar wat jouw hart je vertelt; welke gevoelens zijn er?
Voel hoe jouw lichaam met jou spreekt; welke fysieke sensaties ervaar je?

Concentreer je op je ademhaling, bijvoorbeeld door je ademhaling te tellen. Wees je eerst bewust van hoe je ademt, in en uit. Vervolgens gaat je aandacht naar je lichaam en tenslotte naar de ruimte om je heen.

Neem nu bewust een besluit over wat je verder gaat doen. En doe dit Inshaa Allah.

Oefening ‘Vijf x vijf’

Deze oefening kun je doen als je bijvoorbeeld aan het wachten bent of even een rustig moment hebt. Als je veel stress ervaart, ga dan eerst voor jezelf na hoe hoog je stressniveau is. Geef het een cijfer; 0=rust, 10=stress. Sluit je ogen als je wilt.

  1. Tel 5 ademhalingen
  2. Kijk naar 5 dingen alsof je ze voor het eerst ziet
  3. Luister naar 5 geluiden alsof je ze voor het eerst hoort
  4. Merk 5 lichaamssensaties op
  5. Tel 5 ademhalingen

Check eventueel opnieuw je stressniveau.

Hoe ervaar je deze oefeningen? Merk je dat het werkt voor jou? En hoe merk je dat?

Tot slot

Ons geloof geeft ons meerdere krachtige handvatten om onze hart en hoofd tot rust te brengen; het luisteren naar de Koran, het overpeinzen van de Koran, het verrichten van onze gebeden, dhikr en dua’s. Als je iedere dag ruimhartig plek vrijmaakt voor deze daden van aanbidding, zul je veel meer rust en vrede ervaren.

“Waarlijk in het gedenken van Allah komen de harten tot rust.” (Soerat Ar Ra’d, vers 28


2 Comments

Stress, niet fijn om er de hele tijd last van te hebben. · 02/09/2017 at 14:02

[…] je hand op je buik, zodat je kun voelen of je buik op en neer beweegt. Je kunt ook deze korte oefening […]

hooggevoelig of sensitief, tips voor minder prikkels · 30/10/2017 at 13:35

[…] Adem zware emoties uit en adem kalmte in. Adem naar je onderbuik. Je kunt hiervoor een korte oefening doen. Zorg dat je voeten stevig contact maken met de grond. Als je goed gegrond bent kun je veel […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *