Nu de vakantie bijna ten einde is, komt het voor sommigen weer om de hoek kijken: stress. Eerst deel ik graag een mooie levensles met jou. En? Hoe zwaar is jouw glas?

Stress is een bron waaruit je zo min mogelijk wilt putten. Want het breekt je. Vaak ongemerkt. Spiritueel. Emotioneel. Fysiek. Om direct minder stress te ervaren, zet je Inshaa Allah onderstaande helpers in.

Maak gebruik van geuren

Deze hebben direct effect. Lavendel, bosgeur, rozen, citroen, vers gebakken appeltaart, zeelucht, de was dat buiten heeft gehangen. Zet de juiste geur in en je merkt gelijk wat het doet met je emotie en gevoel. Ruik aan een flesje etherische olie (handig om mee te nemen in je tas). Of gebruik een oliebrander of aromadiffuser.

Luister naar iets dat ontspant

Als ik naar Sura Al-Ahzab luister en ik hoor mijn favoriete versie dan ervaar ik direct diepe rust. Dit komt omdat ik ooit deze Sura hoorde, toen ik me in een zeer tevreden en stil moment bevond. Mijn hersenen hebben dit gevoel direct opgepikt. Met als gevolg dat ik bij een bepaalde recitatie van deze Sura, direct ontspan en een gevoel van rust en vrede ervaar.

Je kunt ook natuurgeluiden inzetten. Als je iedere keer een geluid opzet en vervolgens ontspant, gaan je hersenen dit geluid koppelen aan een fijn gevoel. Een handige app om te gebruiken is Natuurgeluiden.

Let bewust op je ademhaling

Als je hoog en snel ademt (borstkas) ben je onvoldoende ontspannen. Als je rust ervaart, adem je rustig via je buik. Een heel ander gevoel. Adem drie keer diep in- en uit. Dit zorgt onmiddellijk voor meer rust en minder stress. Leg hierbij je hand op je buik, zodat je kun voelen of je buik op en neer beweegt. Je kunt ook deze korte oefening doen.

Beweeg

Ga aan de wandel, fiets een blokje om. Dit is heel belangrijk omdat beweging zorgt dat je endorfine aanmaakt (geeft een prettig gevoel) en het zorgt dat de aanmaak van cortisol (stresshormoon) verminderd.

Let op je voeding

Eet (en pluk) wat het land geeft in het seizoen. Natuurlijk, ik heb ook het klein aapje in mij die de hele tijd bananen wil eten. Maar slimmer is om appels, peren en pruimen te eten die nu van de boom vallen. Eten van het seizoen, helpt je lichaam namelijk om de lokale omstandigheden beter aan te kunnen.

Zorg voor balans

Ontspanning en presteren dienen elkaar af te wisselen. Goed en voldoende slapen zorgt voor herstel. Maak ruimte voor ‘ik-tijd‘.

Besef dat jij niet alles in de hand kunt houden
Dingen gebeuren. Situaties ontstaan. Er zal je iets overkomen. Dus we zeggen niet voor niets ‘Allahu a’lam’.
Je kunt echter wel kiezen hoe je op een situatie reageert. Zorg dat je dagelijks contact maakt met Allah (Geprezen en Verheven is Hij). Gebeden. Smeekbeden. Dhikr. Vraag Hem om leiding en om het goede voor jou.

Tot slot

Het is prima om aan de ene kant bij een stressvol moment, bovengenoemde helpers toe te passen. Aan de andere kant is het iets anders als je té vaak stress hebt in je leven. Dit komt vaak door een (aangeleerde) levenshouding. Met als gevolg dat je een idee of overtuiging hebt over jezelf, de ander of een situatie. Je hebt verwachtingen. Wordt hier niet aan voldaan, dan ervaar je gedoe en stress. En wordt alles moeilijker.

Onderzoek waarom jij stress ervaart
Wat veroorzaakt stress bij jou? Een belangrijke eerste vraag op weg naar minder stress en gedoe. Dit is nog maar de eerste stap. Met coaching kan ik je helpen om meer en snellere stappen te zetten om een andere levenshouding te leren inzetten. Waardoor je ook in staat zult zijn om stress beter aan te kunnen. Dus ik hoor Inshaa Allah graag van je, als ik je van dienst kan zijn!


1 Comment

· Safa - Mijn ambacht is het coachen van moslima's en migrantenvrouwen · 19/06/2020 at 14:05

[…] deze tips & deze tips & deze tips eens […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *